Wat kost een spreker?
Een uitleg van de tarieven en waarde van een spreker
Ik weet nog goed toen ik als eventmanager voor de eerste keer een spreker boekte. Ik vond het tarief behoorlijk aan de hoge kant voor dat ‘ene uurtje spreken’. Nu ik zelf een inspirerende spreker ben weet ik wat er allemaal komt kijken bij ‘dat ene uurtje’ en dat de vergoeding hiervoor in veel gevallen echt rechtvaardig is. In dit artikel neem ik je mee in de sprekerswereld en hoe het tarief en de kosten van een spreker tot stand komt.
Sprekerstarieven: kosten of investering?
Een beginnend spreker start vaak bij € 1250,- tot € 2000,-. Dit tarief loopt naar mate de ervaring en expertise van een spreker toeneemt op tot zo’n € 5000,-. Wil je een bekende Nederlander boeken, reken dan op het dubbele. Waarschijnlijk een flinke hap uit je budget en dan komen hier ook nog de locatie en catering bij. Het verschil is dat de laatste twee kosten zijn en een spreker een investering. Je krijgt er immers, afhankelijk van de spreker die je kiest, inspiratie, kennis en energie voor terug om te groeien. Ooit van iemand gehoord dat de koekjes bij de koffie hebben bijgedragen aan bijv. het verbeteren van de samenwerking?
Welk type spreker wil je voor je event?
Allereerst is het belangrijk om een onderscheid te maken in het type spreker: professionele sprekers en de ‘fles wijn en vvv-bonnen sprekers’.
De ‘fles wijn en vvv-bon sprekers’, oftewel amateursprekers, hebben spreken als nevenactiviteit of hobby naast hun baan (met vast inkomen). Over het algemeen hebben zij dus minder ervaring met presenteren, wat je terugziet op het podium. Professionele sprekers benaderen hun vak als een ambacht. Zij zijn buiten hun tijd op het podium fulltime bezig met het vergroten van hun kennis en vaardigheden om een hoogwaardige performance op het podium neer te zetten die het publiek op het puntje van hun stoel weet te boeien.
Er is niets zo moeilijk als makkelijk spreken
Spreken is een vakmanschap en vraagt een jarenlange leerschool. Bij de Speakers Club zeggen we altijd: er is niets zo moeilijk als makkelijk spreken. Als je denkt ‘makkelijk verdiend, het leek de spreker geen moeite te kosten’, heb jij je werk goed gedaan en een super ervaren en inspirerende spreker geselecteerd voor je event.
Voor de spreker zijn, om dat punt te bereiken, jaren van trainingen en opleidingen volgen, stapels en stapels boeken lezen en vaak ook zelf schrijven aan vooraf gegaan met bijbehorende investeringen, zonder dat hier direct inkomsten tegenover stonden. Het kan ook interessant zijn om te checken of de spreker beschikt over een bepaald keurmerk, zoals ik over het ‘Speakers Club Certified Professional Speaker’ keurmerk. Dit keurmerk is het bewijs dat ik mijzelf continu ontwikkel naar mijn next level op het gebied van content, design en delivery. Je bent immers nooit klaar met leren toch?!
“Er is niets zo moeilijk als makkelijk spreken.”
Wat is een spreker waard?
De waarde van een spreker bepalen is veelal subjectief. Wat wel vast staat is dat jij een onvergetelijk evenement neer wilt zetten waar iedereen iets van heeft opgestoken. De tijd die de genodigden op het event zijn kunnen ze immers niet besteden aan hun eigen werk. Een goede en inspirerende spreker kan je event maken of breken.
Bepaal dan ook duidelijk het doel van je evenement zodat je hier je spreker op kunt selecteren. En de spreker heeft zo input om z’n verhaal op maat te maken voor het publiek.
Deel je de kosten voor de spreker door het aantal deelnemers, dan kom je er vaak achter dat deze lager liggen dan de kosten voor de locatie en de bitterbal bij de borrel of een individuele cursus.
Een simpele rekensom o.b.v. mijn keynotetarief van € 3500,-.
- Bij 50 deelnemers komt dit neer op € 70,- p.p.
- Bij 150 deelnemers € 23,- p.p
- Bij 250 deelnemers € 14,- p.p.
- Bij 500 deelnemers € 7,- p.p.
Welke factoren spelen nog meer een rol bij het bepalen van het tarief van een spreker?
Naast expertise, ervaring en bekendheid van de spreker spelen ook nog praktische zaken een rol bij de totstandkoming van de kosten en het tarief.
- Je mag van een professionele en inspirerende spreker verwachten dat deze veel tijd besteed aan de voorbereiding. Ik vind het bijvoorbeeld erg belangrijk om exact te weten wat er speelt zodat ik hier op in kan haken met mijn verhaal. Voordat ik op het podium sta heb ik vele uren besteed aan het inlezen in de organisatie a.d.h.v. een schriftelijke briefing door de opdrachtgever. We hebben ook altijd een uitgebreide call waarin we nog dieper in gaan op de doelstellingen van het event en hoe mijn verhaal hier invulling aan kan geven. Dan volgen uren van schrijven en het samenstellen van de juiste slides. En als ik deze nog niet in mijn bezit heb, deze slides laten ontwerpen en ik spreek uit ervaring dat dit flink in de papieren kan lopen😊.
- Door mijn slechtziend en -horendheid kan ik niet zelf kan autorijden en heb ik een chauffeur nodig. Daarnaast maak ik hierdoor ook kosten voor begeleiding op locatie zodat ik mijn energie volledig kan bewaren voor op het podium.
- Er zijn ook sprekers die hun eigen technicus mee hebben op locatie en deze moet ook vergoed worden.
- De spreker heeft vaak flink moeten investeren in de aanschaf van hard- en software.
- De reisafstand of het tijdstip van spreken zijn vaak zo ongunstig ten opzichte van de woonplaats van de spreker dat het kan zijn deze in de omgeving van de eventlocatie moet overnachten.
- En niet te vergeten: de evenementenbranche is ook een instabiele en gevoelige branche. Er hoeft maar een virus op te duiken en je hebt zomaar 2 jaar geen tot amper werk en dus geen inkomen. Je draagt als spreker dus ook heel veel risico.
Onderhandelen over het sprekerstarief
Ik krijg ook wel eens de vraag ‘als we de spreektijd halveren, kan het tarief dan ook door de helft?’ Mijn antwoord op deze vraag is ‘nee’. Sterker nog, hoe korter hoe moeilijker en dus nog meer voorbereidingstijd. Eigenlijk zou het dus moeten zijn: hoe korter de spreektijd, hoe hoger de vergoeding.
Ik doe voor iedere opdrachtgever mijn uiterste best en maak geen onderscheid in de grootte van de zaal of het type publiek.
Mocht je toch moeten onderhandelen met een spreker over z’n tarief denk dan goed na over wat jij kunt bieden in ruil voor korting. En zeggen dat het ‘een interessant publiek is om je netwerk uit te breiden’ werkt doorgaans niet, dat is namelijk bij ieder event. Misschien kun je regelen dat er een mooi artikel wordt geschreven in een vakblad. Of wil je de spreker voor een aantal events boeken waardoor de voorbereidingstijd minder is. Wellicht heb je zelf nog andere mooie ideeën?
Maar voordat je dit gaat doen kijk dan eerst nog eens goed naar hoe je jouw budget hebt verdeeld. Heb je een super chique locatie met luxe diner? Dan zal de spreker je vast eerst adviseren de begroting te herzien.
Als het toch niet lukt binnen je budget
Kom je er toch niet uit met de spreker? Geen paniek! Vraag dan of diegene tips heeft wie dan wel passend zou zijn. Ik heb zelf ook een breed netwerk van sprekers en denk graag met je mee wie het beste bij je zou passen. En kies je voor een spreker getraind door de Speakers Club dan weet je sowieso dat diegene z’n content, design en delivery op orde heeft. Ik breng je met plezier in contact met een spreker die past binnen jouw doelstelling en budget. Het gaat er uiteindelijk om dat jij het maximale resultaat behaalt met jouw event met de best passende spreker.
Joyce de Ruiter is een veelgevraagd inspirerende spreker op het gebied van wendbaarheid, veerkracht en leiderschap in tijden van verandering. In haar keynote combineert ze de beste inzichten uit de psychologie van veranderen met haar krachtige levensverhaal over hoe ze omgaat met het langzaam verliezen van haar zicht en gehoor.
BOEK JOYCE ALS SPREKER VOOR JOUW EVENT